چه خبر از صندوق‌های دولتی؟ | دولت رفت و ضرر ۳۰ درصدی پالایشی یکم جبران نشد!

سال گذشته دولت دو صندوق‌ای تی اف شامل سهام خود را به مردم واگذار کرد. دو صندوقی که این روز‌ها حال و روز چندان خوبی را ندارند و به عنوان نمونه سهامداران پالایشی یکم هم اکنون در ضرر ۱.۵ میلیون تومانی نسبت به روز خرید از دولت فرو رفته اند.
کد خبر: ۱۰۶۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ 01 August 2021

به گزارش بورس تابناک، سال گذشته بود که دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود و خصوصی سازی، سهام خود در برخی شرکت‌ها را در قالب صندوق‌های‌ای تی اف به مردم واگذار کرد. در ابتدای سال قرار بود که سه صندوق به متقاضیان فروخته شود، اما آن قدر اوضاع بازار سرمایه اسفناک شد و دو صندوق فروخته شده به مردم عملکرد بدی را داشتند که دولت رغبتی به فروش صندوق سوم نکرد.

این روز‌ها حال و روز دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم اصلا خوب نیست و سهامداران این دو صندوق در ضرر و زیان‌های هنگفتی فرو رفته اند و متاسفانه با رفتن دولت تدبیر و امید دیگر مشخص نیست که چه بلایی سر این دو سهم خواهد آمد!

دارایکم ۵۸۶۷ تومان زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود!

دارایکم که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادارت و همچنین دو بیمه البرز و اتکایی امین می‌باشد در اردیبهشت ماه سال گذشته پذیره نویسی شد. متقاضیان مجاز به خرید حداکثر ۲۰۰ واحد و از قرار قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۲ میلیون تومان بودند.

معاملات این نماد از ۷ تیرماه سال گذشته آغاز شد و علیرغم آن که در ابتدا سود خوبی را این صندوق نصیب سهامداران کرد، اما رفته رفته قیمت آن عقب نشینی کرد و در نهایت با سقوط بازار قیمت این صندوق نیز به شدت کاهش یافت.

در نهایت روز گذشته مورخه ۹ مرداد ۱۴۰۰ قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افزایش ۰.۵۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل‌تر ۱۱ هزار و ۷۱۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۲ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

این بدان معناست که دارایکم هنوز هم در مجموع ۳۴۲ هزار تومان برای سهامداران خود سود داشته است. گفتنی است که ناو ابطال دارایکم ۱۷۵۷۹ تومان می‌باشد که بیانگر آن است که در پایان معاملات روز گذشته هر سهم دارایکم ۵۸۶۷ تومان زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

پالایشی یکم  با ۳۰ درصد ضرر

دولت از ۵ شهریور ماه سال گذشته فروش واحد‌های صندوق پالایشی یکم را آغاز کرد. قیمت هر واحد ده هزار تومان بود و هر شخص می‌توانست حداکثر ۵ میلیون تومان (معادل ۵۰۰ واحد) از واحد‌های این صندوق را خریداری کند. سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار شد. فروش واحد‌های صندوق تا آخرین دقایق روز ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت.

معاملات پالایشی یکم با حدود ۴۱ روز تاخیر نسبت به مهلت مصوب، در ۱۱ آذرماه سال گذشته آغاز شد. این نماد از سومین روز وارد ضرر شد و این ضرر و زیان هیچ گاه جبران نشد و در بهترین حالت سهامداران پالایشی یکم سهام خریداری کرده خود از دولت را به قیمت سر به سر فروختند!

روز گذشته ۹ مردادماه ۱۴۰۰ معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با رشد ۰.۹۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۷ هزار و ۳۲ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کند. این بدان معناست که سهامداران پالایشی یکم در حدود ۱.۵ میلیون تومان در ضرر می‌باشند که حدود ۳۰ درصد زیان است.

ناو ابطال پالایشی یکم در روز گذشته ۷۸۴۴ تومان بوده است که این بدان معناست که هر سهم پالایش یکم ۸۱۲ تومان زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله می‌باشد. شایان ذکر است که این ناو ابطال بیانگر آن است که دولت از ابتدا این سهام را به مردم گران فروخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سلام شنبه عرضه پالایش یکم یکساله می شود و کسانی مثل من فریب خوردن و با کدهای زیادی از اقوام و آشنایان این صندوق رو خریداری گردن لطفا این کلاهبرداری یکساله رو حتما در برنامه شنبه پیگیری کنید
یکسال گذشت ...پولمان را پس بدید
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی